Het ei van kwaliteit

Bij KiP willen we werken met aandacht. Dit betekent dat we oog willen hebben voor kind, ouder en medewerker. Van ons vraagt dit een open houding waarmee we om ons heen kijken. We willen kijken naar onze visie, naar de praktijk, naar het hier en nu en naar ons eigen handelen en vervolgens kunnen vaststellen of het bij elkaar aansluit. Sluit het aan, dan zijn we op de goede weg. Sluit het niet aan, dan is dat het moment om te kijken hoe we het anders kunnen doen. Dit is voor ons een manier om de kwaliteit die we willen bieden te kunnen vasthouden. Ook de bezoeken en adviezen van de GGD zien we op die manier: een manier om de kwaliteit te toetsen en te behouden.

Een ei heeft twee kanten

De eerder genoemde open houding willen we ook terug laten komen in onze communicatie. We streven naar duidelijkheid en een duidelijke en heldere manier van omgaan met elkaar. In de praktijk streven we naar korte lijntjes tussen KiP en ouders, tussen medewerkers onderling en tussen medewerkers en kinderen. Korte lijntjes waarbij de drempel laag is om dingen met elkaar te delen: de mooie dingen en de dingen waar we ons zorgen over maken of vragen over hebben. Dat gaat wat ons betreft twee kanten op. We hopen dat de openheid er is dat we vanuit KiP dingen bespreekbaar kunnen maken bij ouders. En we hopen dat het andersom ook zo werkt. Heb je vragen over je kind of maak je je zorgen, dan mag je altijd aan de bel trekken. We denken en kijken graag met je mee. Samen weten we meer.

Kip op papier

Om een goed beeld te schetsen van hoe we bij KiP het een en ander hebben vormgegeven, hebben we een aantal documenten opgesteld. Hieronder vind je een korte beschrijving van die documenten en een link om het betreffende document in te zien. Ga ervoor zitten en neem de tijd om je in te lezen in dat wat belangrijk voor je is en waar je meer over wilt weten.

Document Gaat over...
Pedagogisch Beleid : onze visie; hoe de visie vorm krijgt in de praktijk; hoe de ruimtes zijn ingericht; hoe het op de bso gaat; hoe we
de ontwikkeling van kinderen volgen; het team van KiP
Veiligheid & Gezondheid
(beleid en werkafspraken)
: hoe we bij KiP werken, te denken valt aan afspraken over voeding en beweging, hoe we omgaan met binnen
en buiten spelen, uitstapjes, ziekte en ongevallen
KiPse Weetjes : de huisregels van KiP, zoals de openingstijden, afmelden, opening rond feestdagen, contactgegevens, de weg van kennismaking tot factuur, brengen en ophalen, ziekmelden, bso-vervoer, zorgen en vragen, informatie die je vanuit KiP kunt verwachten
Privacybeleid : hoe we omgaan met persoonsgegevens
Algemene Voorwaarden van de Brancheorganisatie Kinderopvang : regels zoals ze zijn opgesteld door de Brancheorganisatie Kinderopvang waarbij we zijn aangesloten

Vragen

Het is ons streven om de website zo actueel mogelijk te houden. Het kan zijn dat wij door verandering in wetgeving of vernieuwd inzicht besluiten om bepaalde documenten of afspraken aan te passen en dat we die nog niet op de website hebben kunnen plaatsen. Ben je op zoek naar informatie en wil je zeker weten of je van de juiste gegevens uitgaat, neem dan contact met ons op. Mocht je als ouder vragen, zorgen of klachten hebben, ook dan staat de deur altijd open. Laat het vooral niet te lang sudderen, maar kom er mee. Dan gaan we in gesprek om te kijken hoe we je vragen kunnen beantwoorden of je zorgen kunnen wegnemen. Lukt het ter plekke even niet, om welke reden dan ook, dan maken we een afspraak voor een ander moment.

Klachten

In KiPs Klachtenregeling kun je lezen wat je kunt doen als je een klacht hebt en hoe wij daar binnen KiP mee omgaan. Ook kun je meer informatie vinden via klachtenloket-kinderopvang.nl en degeschillencommissie.nl.

Oudercommissie

De Wet kinderopvang stelt een oudercommissie verplicht op ieder kinderdagverblijf en geeft de oudercommissie adviesrecht op diverse onderwerpen, zoals voeding, opvoeding, veiligheid en gezondheid, openingstijden, spel- en ontwikkelingsactiviteiten, klachten en klachtenregeling en de prijs van de kinderopvang. KiP ziet de oudercommissie als een partner waarmee we van gedachten kunnen wisselen, die ons scherp houdt en die met ons meedenkt en een partner met wie we samen kunnen zorgen voor goede kwaliteit opvang. In het document KiPs Oudercommissie kun je meer lezen over de oudercommissie van KiP. Wil je in contact komen met de OC, dan is KiPs oudercommissie te bereiken via het onderstaande e-mailadres.

oudercommissie.kip@gmail.com

Inspectie GGD

Vanuit de rijksoverheid worden er aan een kinderdagverblijf kwaliteitseisen gesteld, onder andere op het gebied van personeel, groepsgrootte, inrichting en pedagogisch beleid. De gemeente is verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving op die kwaliteit. In opdracht van de gemeente voert de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) inspectieonderzoeken uit waarbij zij beoordeelt of aan de gestelde eisen wordt voldaan. Jaarlijks komt de GGD bij kinderopvanginstanties om te kijken hoe het in de praktijk gaat. Zo ook bij KiP. Van het bezoek van de GGD wordt een rapport opgesteld, het zogeheten inspectierapport. Het meest recente inspectierapport kun je hier inzien. De inspectierapporten zijn ook in te zien via landelijkregisterkinderopvang.nl (zoeken op Kinderopvang in de Pastorie).

Het ei van MOGELIJKHEID

Bij KiP willen we gaan voor een goede kwaliteit opvang, want we willen natuurlijk allemaal gewoon een blij ei-gevoel. Voor die goede kwaliteit opvang borduren we voort op wat goed gaat en brengen we verbeteringen aan daar waar de puntjes nog op de ei moeten. In dit proces kijken we vooral naar de mogelijkheden. We doen dit graag samen met jou als ouder. Er kan namelijk een heleboel, in overleg. Weet dat je altijd welkom bent.